Sedara2ku...

30 July 2009

KELING.. kenapa marah?????

Trainer saya tersalah taip perkataan keliling menjadi keling.. satu kelas ketawakan kesilapannya.. tapi ada juga yang marah. Orang India ketawa, orang melayu pula terasa.....
Kisah ini mengingatkan saya pada bekas rakan sekerja, Uma Devi. Beliau dengan selambanya berkata.. "kita orang keling kan.. bla bla bla.. kami yang melayu ni macam terkesima sekejap.. saya terus tanya padanya .. kau tak kisah ke membahasakan diri keling? Dia tanya kenapa ? saya jawab lagi.. ye lah.. kan ke orang India marah bila orang kata mereka keling...
Uma dengan selambanya menjawab, TU ORANG BUTA SEJARAH!!!. Dia tanya lagi pada saya, kau tau tak kat Melaka ada Tanjung Keling? memang ada.. dia tanya lagi, kau tau tak kenapa tempat tu dinamakan Tanjung Keling.. saya menggeleng...
Kata Uma, dulunya Tanjung Keling adalah pelabuhan. Orang-orang India terdahulu belayar dari Pelabuhan Kalinga yang disebut "Kaling" hingga ke Tanjung Keling. Bila dah sampai ke Tanah Melayu, perkataan Kaling tu dah jadi Keling. Kata Uma lagi.. dia tak kisah sebab dia anggap itu adalah "branding" je. Ibarat ubat gigi orang panggil colgate, majerin orang panggil planta.
Bila menonton filem Hindi yang dilakonkan oleh Shah Rukh Khan & Kareena Kapoor, barulah saya tau bahawa Kalinga adalah daerah yang amat terkenal dan berpengaruh suatu waktu dahulu.....
Natijahnya.. kita perlu selidik dahulu sebelum marah.

No comments:

Post a Comment