Sedara2ku...

09 January 2010

Arnab oh arnab.


dah 9 hari masuk tahun baru 2010.. cepat sungguh masa berlalu. Minggu ni sibuk dgn urusan budak baru naik sekolah.. ye lah.. ada yang sekolah pagi, ada yang sekolah petang.

3 hari lepas saya perasan ada perubahan pada sikap arnab-arnab dirumah ni, Hitam - si jantan asyik mengendeng kat Coklat - si betina. Si Coklat pulak makin garang dengan si Hitam, sambil tu sibuk meragut daun2 rumput yang agak panjang dan... kumpul dalam bumper keretaku!!! aduh! what's happening? Puas saya dan Haleeda korek balik dan letak dalam sangkar arnab. tak kan dia nak bersarang dalam bumper kereta... kami puas gunakan pelbagai cara memujuk Hitam dan Coklat masuk sangkar.

Dalam sangkar, saya lihat coklat begitu tertib menyusun semula daun2 menjadi hamparan, sambil menangkis terjahan dari Hitam. Leka memerhati gelagat mereka... Kesimpulan yang saya dapat buat ialah arnab2 tu nak mengawan, dan coklat sedang menyediakan tempat tidur! maklumlah.. hitam dan coklat masih teruna dan dara... confirm! sebab kami bela dari kecil....

si Khaleed, teruna saya yang baru 12 tahun dok risau melihat gelagat mereka... dia suruh pisahkan Hitam dengan Coklat sebab Hitam dok gigit coklat!.. saya terangkan pada Khaleed, " biarlah.. mereka nak kahwin...". Khaleed tak puas hati "kahwin apa macam tu .. gaduh gaduh.." .Ni dah masuk bab sex education ni.. macamana nak terangkan? Tapi sekurang-kurangnya saya gembira bila Khaleed faham bahawa gaduh tidak sihat dalam perkahwinan.

dipendekkan cerita.. tadi pagi saya singgah kedai haiwan peliharaan beli makanan arnab, sambil tu tanya pada uncle kedai apa nak buat kalau arnab nak beranak nanti... ni tips dari uncle tu...
1) Kalau arnab dah dekat nak beranak (dah cukup bulan kot...), asingkan dengan jantan dan tutup sangkar, kasi gelap. baru teringat Nor Aki pernah kata arnab beranak dalam lubang.
2) kalau dah beranak, jangan sentuh anak arnab. kalau ibu arnab terhidu bau yang lain pada anaknya , dia akan makan anaknya...

Thank you Uncle. Semalam waktu sembang dengan family kami dok bincang, rumah kami dah ada arnab, tapi belum ada kura2.. so, pagi tadi dah "ter-beli" anak kura-kura warna hijau 2 ekor... belum ada nama lagi.. budak2 kata nak letak nama dalam watak wonderpet... tapi kena tunjuk kat hubby dulu... ada cadangan nama yang best untuk kura-kura kami?

1 comment:

  1. kura2 tinggal seekor saja.. rasanya dia tak lepas keluar dari bekasnya.. takut kena culik dengan burung gagak.... yang seekor ni dah simpan dalam rumah..

    ReplyDelete