Sedara2ku...

05 February 2010

Mengambil kesempatan atas musibah orang lain?...

Isnin lepas tokabah pergi klinik, muntah-muntah sampai lembik. Mungkin gastrik, mungkin juga keracunan makanan. apa taknya, hari ahad pergi kenduri sampai 2 rumah! Tapi yang saya nak ceritakan, bukannya sakit tokabah, tapi kos perubatan. Pernahkan anda bayangkan pergi klinik disebabkan oleh muntah-muntah kena bayar sampai RM500++?

Mokcu off day, jadi dia yang hantar tokabah pergi klinik, mokcu pun terperanjat. Mokcu kata doktor suruh buat blood test, kosnya RM180. Saya tidak mempertikaikan blood test itu, tetapi mempertikaikan kewajaran blood test itu dibuat pada hari tersebut. tokabah pergi klinik dah petang sebab pagi tu dia tak larat bangun, dah minum dah makan pun. Bukan ke ikut kelazimannya kita kena puasa dulu sebelum ambil darah?

setelah ditolak kos blood test, kos consultation + ubat-ubatan adalah at least RM320. Mak ai, ni klinik cikai je kat Larkin, bukannya hospital pakar. Saya tak taulah adakah keperluan atau mengambil kesempatan... tokabah dapat ubat, BANYAK! bayangkan ubat gastrik satu botol besar, macam botol syampu le pulak. sekali makan 2 sudu teh x 4 kali sehari. Lepas 2 hari, tokabah dah tak muntah lagi, ubat cuma luak 1/10 botol. Bakinya sapa nak minum? Pil pulak, dah hari Jumaat ni masih ada lagi.. bukan ke kebiasaannya doktor bagi ubat untuk 3 hari, kalau tak baik pergi jumpa lagi...

Saya tak jumpa doktor tu, tapi saya boleh buat andaian yang dia mengambil kesempatan atas musibah yang ditimpa oleh  pesakit. Orang tengah sakit ni, nak nak orang tua, doktor cadang aje rawatan dan ubat yang mahal-mahal, confirm mereka setuju. Sapa tak nak baik?

Semalam mokcu pergi ambil laporan perubatan, doktor ada explain rawatan susulan, off course dengan kos yang membuatkan mata terbeliak. saya cakap kat mokcu, pergi klinik lain!

No comments:

Post a Comment