Sedara2ku...

07 March 2010

Bahasa jiwa bangsa

Saya selalu perhatikan ayat-ayat yang dituturkan oleh anak-anak remaja sekarang. Fuh, ayatnya tahap layak kena tenyeh dengan cili padi, kalau arwah mak saya masih hidup. Mengapa jadi begini?
1) Adakah saya ketinggalan zaman, atau.
2) Dunia sekarang dipenuhi oleh manusia yang sakit jiwanya sehingga terpaksa meluahkan stress dengan ayat-ayat yang kurang ajar.
Kalau mereka boleh terlepas kata didepan saya, tak mustahil, mereka juga sudah terlepas kata didepan orang tua sendiri. Apa agaknya reaksi orang tua mereka?

Ya Allah ya tuhanku, ampunkanlah dosaku. aku insan kerdil yang tidak sempurna, peliharalah tutur kata anak-anak kami. Jadikanlah anak-anak kami anak yang soleh dan solehah, yang sentiasa menjaga tutur kata dan adab sopannya.. amin ya rabbal 'alamin....

No comments:

Post a Comment