Sedara2ku...

24 March 2010

Pelajar asing wajib belajar bahasa melayu?

Saya baca tajuk kat Berita Harian semalam, pelajar asing wajib belajar Bahasa Malaysia... wah bagusnya.. tapi  selama ni tak wajib ke? Masa menonton pidato Bahasa Melayu antarabangsa tempohari, saya kagum dgn kepetahan orang luar berbahasa Melayu terutama orang Cina, Russia dan german. Kebolehan mereka berbahasa melayu sesungguhnya lebih baik dari ramai rakyat Malaysia...

Cerita pasal bahasa melayu ni, saya heran lah, kenapa menteri2 kita suka guna english? kalau keluar kat berita tv tu, jawab soalan english saja. PM Thailand yang handsome tu lulusan England kan, siapa2 yang tengok TV Thai cuba check, dia jawab soalan reporter dalam English ke...

telinga saya pernah panas bila dengar orang kata "he is good for a malay". kenapa? dia ni profesional sebab guna english ke? kumpulan yang sama jugak memandang rendah kepada orang yang menggunakan bahasa melayu dalam komunikasi.. hello where are you now? in England?. saya pandang kes ni dari sudut yang lain... ha orang2 tu sebenarnya rasa rendah diri sebab tak pandai bahasa melayu, orang cakap dia tak faham. tapi dia nak jugak tunjuk terer, jadi dia membuli orang yang cakap melayu kata orang tu tak professional..

eleh setakat nehi2..ke che tau ke..biasa dengar kat TV, boleh agak makna, tapi bila saya guna " jodan janai yo... " orang tu blurr... aku pun dah jadi macam diaoran jugak sudahnya.....

No comments:

Post a Comment