Sedara2ku...

01 April 2010

amah oh amah...

Pagi tadi, sewaktu saya hantar Haleeda ke tadika, saya terserempak lagi dengan seorang perempuan ni asyik bergayut dengan handphonenya depan rumah. Saya syak pembantu rumah Indonesia sebab saya terdengar perbualannya mengatakan didepan rumah dia ada pohon, then dia ulang balik.. pokok...pokok.... dengan slanga Indonesia. Setiap kali terserempak dengan perempuan ni, dia mesti tengah bergayut dengan handphonenya, kadang2 berdiri sambil pusing-pusing pinggang, kadang-kadang menyangkung. Kalau saya lalu awal sikit, ada sorang budak perempuan cina akan duduk menyangkung sebelah dia, mungkin sebaya Haleeda, tunggu van sekolah agaknya... tapi, kalau saya lalu lepas pukul 8 pagi pun dia akan masih ada disitu dengan handphonenya.....

saya teringat si Ayu pembantu rumah saya yang dah lari. menurut kata orang-orang lain lah.. dia ni pun dulu gitu jugak, dari pagi saya keluar pergi kerja, sampai petang saya balik rumah semula tak berenggang dengan handphone di telinga. Ayu ni bangun pukul 4 pagi, kalau orang tak tau masyaallah rajinnya.. tapi sampai pukul 6.30 pagi budak2 nak sarapan, semua tak siap lagi. Dia bergayut kat handphone sambil menyorok balik mesin basuh. Bila dah terserempak dengan suami saya, dia tukar lokasi, pergi duduk bawah pokok pisang pulak. Handphone sentiasa on silent tone, takut kita tau agaknya...

Kalau dia dah concentrate kat handphone sepanjang masa, masa bila pulak dia buat kerja ek.. menurut kata anak-anak saya, pukul 5 petang baru sapu rumah, sebab kalau bersepah, saya balik membebel. Anak-anak balik sekolah tengahari, hari-hari telur mata lembu dengan kicap walaupun peti ais sentiasa ada ikan dan sayur. Bukan saya marah anak-anak basuh pinggan sendiri, tapi ada ke patut dia suruh Haleeda yang waktu tu 4 tahun lebih cuci pinggan, dia pergi tengok TV, dia kata dia penat...

Hai si pembantu dengan handphonenya... jgn tak tau, gaji semua masuk bank, bila cukup hantar balik kampung, tak perlu pun duit kat tangan sebab semua majikan dah sediakan termasuk tuala wanita.Keperluan mandi, pakai aje lah yang ada kat bilik air, kalau pembantu kongsi pakai dengan anak-anak, takkan kita nak belikan cap ayam khas untuk kegunaan dia, dia pakai benda yang sama juga. Kadang-kadang saya heran, tak ada cash tapi macamana dia top-up handphone?

No comments:

Post a Comment