Sedara2ku...

22 January 2011

Asam Pedas Ikan ala Johor

Bila jalan ke negeri-negeri lain, selalu jumpa asam pedas, tapi tak sama macam asam pedas di Johor. Asam pedas melaka dah macam rencah kari, macam2 ada... asam pedas belah utara, tak ditumislah pulak... jadi teragaklah nak masukkan resepi asam pedas Johor.

Bahan-bahannya:

Ikan (tengok aje lah ikan ada kat peti ais tu...)
bawang besar/kecil
bawang putih
Halia
kunyit
Lada kering
bunga kantan / daun kesum (untuk menaikkan bau je, kalau tak ada, tak apa....)
garam
air asam jawa  ( asam keping pun boleh, asal masam....)
perasa (jika suka)
minyak masak untuk menumis.

Cara memasak.
* Kisar lada kering, bawang besar/kecil, bawang putih, halia dan kunyit. (kalau malas, lada boh pun boleh, tapi bau asam pedasnya nanti tak best)
* Tumis bahan-bahan yang dikisar sehingga naik minyak.
* masukkan ikan dan biarkan sebentar.
* masukkan air asam jawa serta bunga kantan/daun kesum dan biarkan mendidih.
* Garam / perasa - ikut suka anda bila nak masukkan.. saya suka masa menumis...

Nota  : Boleh juga masukkan sayur kacang bendi atau terung jika suka.

Kalau dah jadi, panggil saya makan ye....

03 January 2011

Hidup tak semestinya indah....

Bila kita sedang stress, kita pujuk diri sendiri dengan ayat-ayat :
kusangka panas hingga ke petang, rupanya hujan ditengahari....
hidup tak semestinya indah...
hidup ibarat roda, ada masa diatas, ada masa dibawah......
hilang kabuslah teranglah ia....
Allah menurunkan dugaan yang termampu oleh hambanya....

Sekarang, saya sudah belajar untuk menerima hakikat bahawa
dugaan ibarat selsema
memang menyesakkan
tapi pada masa yang sama membina antibodi untuk menentang virus
bila daya tahan badan semakin kuat
lainkali kalau virus yang sama, kenalah virus  pangkat lebih besar datang..
kalau tidak.. hahaha.... nyah kau dari sini.

pada masa yang sama
kita juga kena berhati-hati
dugaan yang overdose
boleh membuatkan sistem antibodi badan bertindakbalas
kalah atau menang
itu saja jawapannya...

cuba bayangkan...
realiti hidup manusia yang tak sudah-sudah ditimpa malang
ibarat sudah jatuh ditimpa tangga
kalah atau menang....
jika berjaya mengharungi dugaan tersebut, makin kuat keimanannya.......
jika gagal, mungkin menyalahkan takdir.....

02 January 2011

SELAMAT TAHUN BARU 2011

Hari ini 1.1.2011
Semasa belajar sejarah di sekolah, begitu kagum bila tengok umur orang melangkau abad, dari 1800 ke 1900. tak sangka saya sendiri berpeluang hidup dari 1900 hingga 2000.
anak2 pula, ada  yang lahir 1990'an, ada yang lahir setelah tahun 2000.
Bersyukur diatas anugerah Allah....