Sedara2ku...

22 January 2011

Asam Pedas Ikan ala Johor

Bila jalan ke negeri-negeri lain, selalu jumpa asam pedas, tapi tak sama macam asam pedas di Johor. Asam pedas melaka dah macam rencah kari, macam2 ada... asam pedas belah utara, tak ditumislah pulak... jadi teragaklah nak masukkan resepi asam pedas Johor.

Bahan-bahannya:

Ikan (tengok aje lah ikan ada kat peti ais tu...)
bawang besar/kecil
bawang putih
Halia
kunyit
Lada kering
bunga kantan / daun kesum (untuk menaikkan bau je, kalau tak ada, tak apa....)
garam
air asam jawa  ( asam keping pun boleh, asal masam....)
perasa (jika suka)
minyak masak untuk menumis.

Cara memasak.
* Kisar lada kering, bawang besar/kecil, bawang putih, halia dan kunyit. (kalau malas, lada boh pun boleh, tapi bau asam pedasnya nanti tak best)
* Tumis bahan-bahan yang dikisar sehingga naik minyak.
* masukkan ikan dan biarkan sebentar.
* masukkan air asam jawa serta bunga kantan/daun kesum dan biarkan mendidih.
* Garam / perasa - ikut suka anda bila nak masukkan.. saya suka masa menumis...

Nota  : Boleh juga masukkan sayur kacang bendi atau terung jika suka.

Kalau dah jadi, panggil saya makan ye....

No comments:

Post a Comment