Sedara2ku...

06 June 2011

PENTINGKAN DIRI MENJADI JATI DIRI?

Petang tadi on the way balik kerja, saya pasang IKIM FM, segmen keluarga sakinah.

Kata Prof Datuk Sidek Baba, anak kita dididik supaya ada jati diri.. hmm..very true.... tetapi sejauh mana kita berupaya mendidik anak-anak supaya ada jati diri sedangkan kita sendiri sebagai ibu bapa, kadang-kadang lebih pentingkan diri.... Kepimpinan melalui tauladan... bagi anak2 tabiat ibubapa yang diperhatikan menjadi budaya, dan budaya membentuk jati diri... hm.... subhanallah....

1) Kita sayang anak, kita hantar dan jemput anak dari sekolah, Kita berhentikan kereta tengah jalan tanpa memperdulikan samada pemandu lain boleh lalu atau tidak... kadang-kadang macam2 pesanan kita bagi kat anak... sabar sungguh pemandu di belakang kita yang tak reti nak tekan hon... mungkin hon dia rosak.. sangka baik....  kalau dia dah lambat, pandai le dia overtake ye tak?

2) Kalau lah ditakdirkan masa kita lalu lampu trafik baru tukar ke warna merah... ada kita kisah nak berhenti? kita terus je....anak tanya kat kita. kenapa tak berhenti? kita kata.. ala.. nak cepat..... kalau polis saman, kita marah balik polis tu,, kita kata dia  berlagak, tak boleh tolong bangsa... kesian polis tu...( tak apa bang polis.. orang macam tu tak payah tolong.... bukan reti kenang budi...).

3) Kalau jalan jem.. masa ni le kita nak tunjuk skil... ala.. kita nak cepat.. orang lain pun guna laluan kecemasan jugak! Kalau kat depan tu ada lampu trafik lagi best... kita cilok betul2 kat depan lampu. Kalau pemandu lain tak bagi laluan, kita tunjuk isyarat tangan... tak lah.. bukan angkat jari hantu tu... kita manusia civilised... kita cuma buat macam auntie kat cerita tamil tu.. ayoyo.... tapi kita kata.. ape da... sambil jeling kat pemandu sebelah....

kat tu baru 3 je contoh.. banyak lagi tabiat dan sikap kita yang anak2 perhatikan.... adakah PENTINGKAN DIRI bakal menjadi JATI DIRI anak2 kita?

No comments:

Post a Comment