Sedara2ku...

11 October 2011

Ekspress Rakyat : alangkah bagusnya.....



Hujung minggu lepas saya ke KL untuk majlis reunion kawan2 semasa belajar di ITM. Menjangkakan majlis akan menjadi panjang dan tak sampai hati membiarkan suami dan anak2 terpaksa menunggu, saya mengambil keputusan ke KL menaiki keretapi, Biar saya kongsi perasaan dan pengalaman saya disini..

8/10/2011 (Sabtu)
9.55 pagi bertolak dari stesen keretapi Kulai. Sungguh mudah kerana saya membeli tiket secara online. cuma kerusi plastik di stesen kulai tak dapat menampung badan saya yang comel ni... kenapa lah tak diganti kerusi yang dah pecah.. takut makcik nak duduk...

perjalanan ke KL sungguh lancar. Sesekali terganggu kerana asap rokok masuk ke dalam koc kerana pintu koc tak boleh ditutup. Bagaimana pun pemandangan dari koc kantin sangat best.. alangkah bagusnya kalau KTM menyediakan kantin yang lebih "proper". Saya bersama anak gadis saya Haleeda beli nasi lemak dan air teh tarik 3 in 1. Makan sambil menikmati pemandangan diluar, rasa macam dalam filem.

kami tiba di KL sentral pukul 2.45 petang. Kami dijemput oleh rakan saya di luar stesen. Mudah dan cepat...

9/10/2011 (Ahad)
Pukul 8.35 pagi, saya ke gate B setelah bertanyakan arah kepada petugas di KL Sentral. Tiada petugas KTM, saya mengekori kumpulan dihadapan untuk menuruni eskalator, tiba2 suara dari belakang.. "oi kak, nak gi mana?" petugas berbaju biru memanggil saya dengan muka bengis. Cantik sungguh ayat beliau.. KTM perlu hantar petugas kursus etika berurusan dengan pelanggan nampaknya.

Keretapi lewat lebih kurang 10 minit. kumpulan pelancung warga tua dari Jepun mendahului saya. Air cond koc yang saya naiki untuk ke selatan, tak sejuk, ditambah lagi dengan kekerapan pintu dibuka untuk penumpang pergi menghisap rokok dan bilik air.. berpeluh dalam koc. Haleeda mula merungut.. saya ambil keputusan membawa Haleeda ke kantin. Jalan punya jalan, dah sampai kehujung,tiada kantin.. belakang saya seorang pelancung dari jepun juga mencari kantin! rupa2nya makanan dijual di troli saja. Sayang.. pelancung jepun tersebut mungkin seperti saya mengharapkan berehat dikantin.

Seorang demi seorang pelancung warga tua tersebut menuju ke bilik air, kemudian berpaling dengan muka berkerut. Bayangkan tandas cangkung didalam keretapi yang bergegar.. harus tertonggeng mereka yang sedang berurusan ditandas. Mangkuk tandas pula.. hai.. dah tak putih.. nampak kelabu adalah... Orang Jepun sangat teliti bab tandas.. untuk menarik pelancung ke Malaysia, KTM sepatutnya lebih prihatin tentang  keperluan pelanggan.

Alhamdulillah kami sampai stesen kulai pukul 2.45 petang. Keseluruhan perjalanan, sungguh lancar, cuma panas... Saya suka perjalanan dengan keretapi, mungkin kerana mengembalikan nostalgia waktu muda2. Tapi koc ekspress rakyat, rasanya dah patut sangat upgrade. Kocnya buruk, dah lah tak ada kantin, meja tempat letak makanan banyak yang dah tanggal, macamana nak makan dengan selesa...mungkin pihak KTM perlu juga beri perhatian kepada pemandangan diluar.. pokok menghijau memang cantik, tapi semak ditepi landasan, sungguh menyemakkan mata....

Keretapi adalah medium pelancungan yang sangat bagus, selesa dan tiada trafik jem. Tourism conscious perlu diterapkan oleh pihak KTM terhadap produknya dan juga para pekerjanya bagi menyumbang kepada tourism malaysia....

No comments:

Post a Comment