Sedara2ku...

25 November 2011

Resepi : Daging Black Pepper

Salam,

Lama tak online, makin duduk rumah makin busy. Hujung minggu lepas, modem kat rumah ni rosak.. kena petir... Malas nak bebel lagi, dah pesan kat anak2 kalau hujan off modem, tapi dia tolak dia, dia tolak dia, sudahnya tak sempat off dah kena petir... what to do..

Awal minggu pulak bawa budak2 pergi berjalan, balik kampung, sudahnya 2 hari lepas baru sampai rumah. Seperti biasa, buat muka kesian kat Pakngah Shukor. Dia dah tolong belikan modem baru, siap install lagi... terima kasih pakngah  hehehe.. lepas ni kembali aktif ber"online"...

Bila dah berjalan, tak bershopping lah kita. Yang ada kat dalam peti ais, cuma daging korban dan tulang je... Hihihi.. tokabah pulak jadi penyelamat, datang tengahari tadi siap bawa lauk.. Yaaaahooooo tak payah masak.. Tapi petang ni tak masak segan le pulak.. nampak sangat pemalas.. (walau pun memang malas!) Jadi, korek jugak le daging yang ada kat peti ais tu.. hasilnya .. ha.. tengok sendiri le kat gambar dibawah...


DAGING BLACK PEPPER

Bahan-bahan :
Daging - hiris setebal 1 cm,
Bawang Besar - 1 biji besar (potong 8)
Bawang Putih - 2 ulas (ketuk )
Halia ( 2 inci) - hiris
Lada Hitam (black pepper) - tumbuk
Sos Tiram
Kicap Masin
Kicap Manis.

Cara-cara membuat nya...
Rebus daging, masukkan sedikit hirisan halia.
Bila empuk, masukkan Bawang, bawang putih & lada hitam
Masukkan pula Sos Tiram, Kicap masin & Kicap manis
Bila dah masak, angkat & hidangkan...

Hiasan
Daun bawang, daun saderi & bawang goreng.

Nota :  Untuk resepi tadi, saya tak guna garam dan perasa. Rasa kicap dah cukup


  

No comments:

Post a Comment