Sedara2ku...

02 January 2012

AUKU : apa masalahnya?

Assalamualaikum

siang tadi ramai kawan2 fb dok upload video youtube pasal demonstrasi pelajar di UPSI.

Berdarah-darah muka budak kat video tu.. kalau itu anak saya, alangkah sedihnya. Kenapa saya sebagai emak sedih? begini...
1) Bila anak dapat sambung belajar sampai IPT, IPTA pulak tu.. bangganya hati mak bapak. Walau pun sekarang dah ramai masuk IPT, ramai lagi yang tidak bernasib baik seperti mereka.
2) Sekarang ada PTPTN, tapi sebelum pinjaman PTPTN lulus, dari mana datang duit buat bayar yuran IPT yang bukan murah. Masa nak PMR, SPM, mak bapak dah melabur banyak dah, hantar tuisyen, belikan buku latihan.. tu semua duit dari titik peluh mak bapak. Kalau mereka dibuang kolej kerana masalah displin, pelaburan mak bapak tu sia-sia sahaja.
3) Bila kes turun naik mahkamah, mungkin mereka rasa hebat macam hang jebat, tapi bayangkan air muka mak bapak mereka.. malu dengan keluarga, malu dengan orang kampung....... 

Saya tak check sangat pasal AUKU ni.. masa saya kat universiti dulu, tak kisah pun dengan AUKU ni. Fokus kami pada waktu itu adalah belajar & enjoy campus life &. Memang ada yang berpolitik kampus, setakat majlis perwakilan pelajar je....

Pandangan peribadi saya, AUKU menjadi masalah kepada sesetengah orang saja terutama pemimpin pelajar tahun akhir 60'an dan awal 70'an.  Orang-orang ni sekarang dah jadi pemimpin politik, jadi macam dendam kesumat tak sudah. Adakah penghapusan AUKU untuk kebaikan mahasiswa sekarang atau sekadar melangsaikan dendam kesumat sesetengah orang? hm.. some points to ponder....

2 comments:

  1. sinsie ah betul masa time saya kat college pun mana ada auku ni committee adalah.. pd pendapat saya bdk2 i kalu yelah nk berpolitik buat secara professional lah klu ya pun ada benda yg gomen buat salah kita nak lawan dgn cara salah ke.. diplomacy kan ada belajar or sbnarnya yakde belajar

    ReplyDelete
  2. fid,
    budak2 skrg zaman hang jebat lah... pada pandangan mereka hang tuah dah outdated kot...

    ReplyDelete