Sedara2ku...

02 February 2012

MEMBANTU ANAK2 BELAJAR.

Assalamualaikum

Busy busy busy, excited excited excited.
Itu le ayat yang paling tepat untuk saya sekarang, saya baru mula bekerja semula setelah berehat selama 2.5 bulan dirumah.

At the same time, saya dan suami menggalakkan rakan2 anak datang belajar dirumah. Bukan buat tuisyen.. saya cuma tolong pantau mereka buat kerja sekolah, lontarkan 1-2 soalan dan pastikan semua orang jawab sehingga mereka faham formula dan sebagai penutup, ajar bahasa jepun selama 5 minit sahaja! Attraction supaya mereka datang semula esok hahaha...  Kenapa saya buat begitu? kerana mereka termasuk anak2 saya adalah anak2 dikelas yang nun jauh kebelakang. Ada yang sifir 4 pun belum hafal. Dari pemerhatian saya, mereka termasuk anak2 saya bukan tak pandai, tetapi lambat pick up. Kelemahan itu menyebabkan mereka membina tembok untuk menendang segala ilmu yang diajar oleh guru.

Saya sangat terharu bila terpacul ayat dari mulut mereka berbunyi begini : "yek eleh. gini je? masa cikgu ajor macam susah sangat...." saya dan suami sedang mencari formula untuk membina keyakinan diri mereka. Bukan memperkecilkan keupayaan guru lepasan ijazah yang mengajar mereka, tetapi saya yakin , sekiranya murid ini dibahagi 2 dan sebahagian diajar oleh guru yang berpengalaman yang berkerjaya bukan sebagai guru, tak mustahil murid2 yang diajar oleh "pekerja" lebih mudah faham... kenapa? Kelebihan kami adalah pengalaman dan dedikasi. Kami bukan mengajar adik yang malas belajar, sebaliknya mengajar anak yang ada potensi dan menunggu kami untuk menggilap. Pandangan dari perspektif berbeza, pada saya mempengaruhi sikap terhadap tugas mengajar itu sendiri.,

Ya  Allah ya tuhan kami, kuatkan semangat dan istiqamah kami. semoga usaha ini memberi manfaat kepada anak2 kami .. amin...

No comments:

Post a Comment