Sedara2ku...

12 May 2012

Semoga rohnya dicucuri rahmat...

Petang semalam dapat khabar sedih dari abah,
katanya tok busu telah kembali ke rahmatullah,
sedih...

Tok Mardan atau orang kampung di Sg Sudah, Muar memanggilnya wak ji'on.
Merupakan adik bongsu arwah Atuk Temah, nenek sebelah ibu saya.
Contoh kepada ibu bapa yang berjaya mendidik anak2 menjadi insan berjaya.
Salah seorang anaknya pernah menjawat jawatan Timbalan Naib Canselor di salah sebuah universiti Nasional di Malaysia.
Tiap raya apabila anak cucu menziarahinya disambut dengan cucuran airmata.. tok busu memang suka menangis, kala sedih dah tentu, kala gembira pun sama....
dia selalu bercerita kisah zaman perang Jepun. Saya selalu mengusik suruh dia menyanyi lagu2 jepun dulu2.. dia akur, menyanyi dengan bangga.. sesekali keluar ayat2 dalam bahasa jepun..

Ramai tak tau atau arwah sendiri seolah2 mengelak untuk bercerita...
legasi yang ditinggalkan oleh arwah datuknya....
yang sudah-sudahlah.. selalu dia berkata.
ibu arwah tok busu, saya pernah dengar keluarga memanggil beliau embah timah...
seingat saya masih hidup sehinga saya berumur 8 atau 9 tahun..
adalah anak bongsu kepada ORANG KAYA ALI...
tertulis dalam sejarah orang yang membuka kawasan Sungai Balang...

Selamat jalan tok busu...
kami doakan kesejahteraanmu,
semoga segalanya dipermudahkan disana...
amin....


No comments:

Post a Comment