Sedara2ku...

22 August 2012

cerita raya : Lagi2 Toyol.

Assalamualaikum
Update blog di raya ke 4.

Seperti biasa rutin kami, pagi raya pertama di rumah tokbah di JB, lebihkurang pukul 11 pagi bertolak ke Segamat rumah tokji. Tahun2 dulu kami segerombolan pergi menyerang rumah saudara2 tokji dan tokmak di sekitar segamat, sampai 7 buah rumah!, tapi tahun ni dah jadi 2 rumah je... macam tak ada mood je mereka2 ni nak jalan.. agaknya anak masing2 dah besar... lagi pun cuaca redup2 mendung.. sungguh menggoda buat tahi mata...

Hari Raya tiba2 tokji naik angin.. ingatkan kenapa, rupanya marahkan si Toyol. Apa taknya, orang tua tu dapat duit raya dari anak2 saudara yang datang berkunjung, dapat duit raya. Duit dlm sampul raya diselitkan dalam AlQuraan, tak sampai sejam, bila check balik, tinggal sampul kosong! (for the record, waktu tu cucu2 tokji semua pergi beraya.) Kali ni cuma lesap RM70 je.. sebelum ni RM500. Yang record, tokmaklah... sebelum puasa, duit bawah tilam boleh hilang RM3000!. Sorang pun tak tau tokmak simpan duit bawah tilam sehinggalah tokmak cerita... yang kat rumah tokmak dengan tokji je.. sapa lah yang nak pergi jengah bawah tilam tokmak....

tu cerita kat rumah tokji. Kat rumah saya ni ha.. dah 3 tahun kawan tu dok datang main.. sampai ketahap, saya dok bayangkan, kalau toyol tu curi duit saya lagi, toyol tu dengan tuan dia sekali terbakar kat tengah jalan depan rumah saya, biar orang kampung tau...(tapi macam angan2 mat jenin je lah... mana le saya pandai nak sumpah sampai macam tu) Nampaknya segala petua yang saya tulis dulu tu, cuma boleh pakai 2-3 hari je, kata orang, bila dia tak bawa balik duit, tuan dia akan training cara yang ambil duit tu.. bayangkan satu malam tu, saya stapler duit RM50 x 2 keping, RM10 x 2 keping dan simpan dalam purse. Purse tu pulak saya tindih dengan Al Quraan. Pagi2 duit RM50 dan RM10 tinggal sekeping je, walau pun stapler masih cantik seperti tak terusik langsung..

bulan puasa hari tu kisah saya ni sampai ke pengetahuan kawan adik, dia suruh saya telefon ayahnya lepas orang tua tu balik solat terawih. Tujuan saya nak minta petua cara2 tak nak kasi si Toyol datang main kat rumah lagi. Pakcik ni sangat berkias, dia tak sebut pun pasal toyol. Dia cuma suruh amalkan doa nabi sulaiman, doa nabi musa, dan lagi suruh letak pelepah pisang emas kat atas pintu. Katanya jin belaan manusia akan kalah dengan pelepah pisang emas... kat mana saya nak cari pelepah pisang emas ni...

Saya dan suami dah kena marah dengan semua orang, masing2 offer nak panggil bomoh dan pawang untuk tangkap toyol, tapi kami reject. Bukan tak menghargai, cuma, setakat yang saya kenal mereka, mungkin bomoh dan pawang  yang bakal dibawa tu pun akan menggunakan jin juga! saya tak mau perkara2 syirik berlaku dirumah saya, juga tak mau, ibarat terlepas dari mulut buaya masuk mulut naga.. kot2 jin kecik kena tangkap tok bomoh tu tinggalkan jin afrid pulak kat rumah saya.... subhanallah... 

Ya Allah sesungguhnya janji mu pada kami, manusia lebih mulia dari mahluk lain termasuk jin. berilah aku kekuatan untuk mempertahankan keluargaku dan harta bendaku dari mereka. amin...


No comments:

Post a Comment