Sedara2ku...

16 December 2012

pisang oh pisang...


Pisang emas dibawa belayar
Masak sebiji di atas peti
Hutang emas boleh dibayar
Hutang budi dibawa mati.

Assalamualaikum...
Rasanya di Malaysia ni ramai tau pantun diatas, tapi tau tak pisang emas yang mana satu? Saya pun sebenarnya dah tak tau macamana rupa pisang emas. pergi pasar dok jumpa pisang rastali,pisang berangan, pisang nipah, pisang montel etc etc...

Bulan puasa lepas, ada pakcik tu beri petua, jin-jin belaan manusia ni katanya alah dengan pelepah pisang emas...Kebetulan dah rezeki saya, masa beraya di Muar saya test market, saja je tanya  kalau2 apa pelepah pisang emas.. ha kau.. dia kata, pelepah ni kalau habis kau kena datang sini lagi.. ambik je lah anak pisang satu.... alhamdulillah.... (dengan muka tak malunya...)
Gambar tu pokok pisang emas yang pakngah tanam kat tepi dapur kami... nanti kalau dah berbuah boleh le tunjuk macamana rupa pisang emas eh...



anak pokok pisang emas

Kawan-kawan yang berkongsi masalah toyol tu.. nanti dulu ah... kalau ada rezeki pokok ni beranak pinak, boleh cerita nanti.... 

btw pokok pisang emas tu sebenarna ada kat tengah2 rumpun pokok pisang nipah. Rezeki tengah mewah, semalam pakngah tebang sebatang pokok, ada 7 tandan lagi pisang menunggu untuk masak.. alhamdulillah.....
tak rugi berbudi pada tanah... 

03 December 2012

Disember datang lagi....

Disember datang lagi
Menerjah tanpa diundang
akan pergi tanpa peduli
aku disini masih terkial-kial
mengamati masa yang berlalu

tahun demi tahun
akan datang dan pergi
anak kecil meningkat remaja
yang tua ramai dah pergi
walau aku tetap aku
tenaga dan ingatanku semakin pudar
mengikut masa berlalu...

Ya Allah Ya Tuhanku
Sebelum aku dijemput pergi
doaku biar hayatku penuh memori
yang indah dan berseri
dengan bakti dan jati diri

amin....

(makngah, 2/12/2012)