Sedara2ku...

02 July 2017

tiba2 teringat cerita korea. seorang isteri lari rumah dan memujuk hati... ayatnya kepada suami menikam rasa... beliau menantu perempuan sulong, ada mak mertua yang bengis, anak2 dengan pemikiran sendiri...

dulu2 umur orang tak panjang, paling banyak pun 50-60.
bila mak mertua meninggal, menantu naik pangkat, ikut budaya korea, dia pulak sepatutnya ambil tahta mak mertua.. semua orang kena dengar kata dia...
tapi masalahnya dengan teknologi perubatan yang makin maju, umur dah makin panjang.. mak mertua umur 80 masih hidup dan masih garang. menantu yang dah menjangkau umur 60 jadi stress. sebabnya.. mak mertua, selagi hidup tetap dengan bengisnya... 

bila relate dengan keadaan sekarang, ada benarnya...
orang tua kadangkala tak yakin dengan orang yang tak biasa, walau pun darah dagingnya, contohnya, 
dia tak percaya cucu masak takut tak kena dengan selera dia.. 
dia tak percaya cucu basuh pinggan, takut pinggan masih berminyak. 
dia tak percaya cucu lipat baju, takut tak cantik macam kehendak dia...
senarai tak percaya ni boleh jadi berkajang2. 
tapi bila semua tak percaya, mertua percaya kat siapa ye?
calon terbaik sorang je.. menantu depan mata...

bila bercerita, ayat yang paling kerapa diulang,
kita ni dah tua, mata dah tak nampak, tenaga dah tak ada..
awak lah yang muda kena buat...
tapi mak mertua lupa... menantu dah dekat 60 tahun. memang muda tapi tenaga dah tak segagah dulu...

bertabah lah ye para menantu....
masa anda belum tiba....
atau bakal tak tiba
bila umur menemui noktahnya..



No comments:

Post a Comment